MENU
Kiedy przebudowano dworzec i ukryto jego wspaniałe klinkierowe elewacje pod warstwą tynku? Tak wyglądał - starannie murowany z zastosowaniem rozmaitych kształtek, ładnych okien itd. Dziś zupełnie nie przypomina tamtego, w stylu ajzenban, charakterystycznego dla obiektów kolei niemieckiej.
To drugi dworzec (po Oleśnie), który pełni swą funkcję. Mało tego, kasy są czynne, poczekalnia czysta, w niedzielne popołudnie w barze wypiłam kawę. Zero żuli czy znudzonej młodzieży. Za to pełno podróżnych, a rozkład jazdy niemały.

Dodał: Danuta B.° - Data: 2009-08-05 20:35:58 - Odsłon: 3739
02 sierpnia 2009


W latach 1848-1874 pociąg docierający z Brzegu do Nysy miał swój końcowy przystanek w północnej okolicy nyskiego fortu I. Prowadziła do niego dzisiejsza ulica Oświęcimska (zwana dawniej Am Alten Bahnhof). Około 1875 r. zaistniała możliwość doprowadzenia torów do samego miasta, tj. do rzeki Nysy, gdzie w okolicy dzisiejszego wiaduktu nad al. Wojska Polskiego powstał prowizoryczny dworzec. W 1876 r. powstaje most kolejowy na rzece Nysie i możliwość doprowadzenia torów na drugi jej brzeg, gdzie w 1878 r., u końca dzisiejszej ul. Kolejowej (dawniej zwanej Bahnhofstrasse) powstaje dworzec, który funkcjonuje po dziś dzień. Asumptem do powstania dworca w obecnej lokalizacji była budowa wówczas kolejowa Magistrala Podsudecka. Stary dworzec został zniszczony w marcu 1945 r. podczas sowieckich bombardowań artyleryjskich, kiedy to stanął w ogniu. Spłonął dach, a część ścian zawaliła się. Rozszabrowanego po wojnie budynku nie odbudowano w dawnej postaci. Dworzec odbudowano dopiero w 1960 roku i na owe czasy był bardzo nowoczesny w swej bryle. Około 2012 roku elewacja dworca została odświeżona (moose - różne źródła)

  • /foto/7183/7183597m.jpg
    1848 - 1850
  • /foto/425/425452m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/82/82125m.jpg
    1899
  • /foto/10523/10523863m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/6966/6966355m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/4162/4162625m.jpg
    1905
  • /foto/7497/7497379m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/7100/7100778m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/6926/6926786m.jpg
    1911
  • /foto/10629/10629630m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/104/104931m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/6858/6858602m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/5751/5751606m.jpg
    1930
  • /foto/6953/6953110m.jpg
    1930
  • /foto/9917/9917877m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/10154/10154133m.jpg
    1931
  • /foto/429/429556m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6437/6437234m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3782/3782912m.jpg
    1935 - 1944
  • /foto/9523/9523340m.jpg
    1940 - 1945
  • /foto/6950/6950167m.jpg
    1954
  • /foto/4655/4655231m.jpg
    1960 - 1964
  • /foto/6884/6884790m.jpg
    2011
  • /foto/7320/7320057m.jpg
    2012
  • /foto/4023/4023604m.jpg
    2013
  • /foto/4196/4196049m.jpg
    2013
  • /foto/5138/5138430m.jpg
    2014
  • /foto/6625/6625126m.jpg
    2017
  • /foto/6625/6625127m.jpg
    2017
  • /foto/6625/6625128m.jpg
    2017
  • /foto/6625/6625129m.jpg
    2017
  • /foto/6625/6625133m.jpg
    2017
  • /foto/6789/6789547m.jpg
    2017
  • /foto/6812/6812922m.jpg
    2017

Danuta B.°

Poprzednie: Kamienica nr 11 (d. klasztor sióstr Notre-Dame) Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Nysa


moose | 2013-07-06 12:18:17
Nowy dworzec to chyba rok 1962.
moose | 2014-05-07 22:05:29
Wg forum.nysa.pl dworzec odbudowano-przebudowano w 1960 roku - 8 września 1960 r. witano na nowym nyskim dworcu czechosłowackiego prezydenta Antoniego Novotnego.