MENU
Nowy Świętów - pociąg specjalny z trakcją parową. Skan z aukcji internetowej sprzed kilku miesięcy.

Dodał: moose° - Data: 2015-01-06 23:56:08 - Odsłon: 2785
Rok 1990


Nowy Świętów - stacja węzłowa z rozbudowanym układem torowym, przypominającym rozwiązanie jakie jest w Racławicach Śląskich, tj. dwie grupy torów, przedzielone wyspowo usytuowanym dworcem:
- grupa północna (choć zasadniczo wschodnia) obsługująca główną linię Nysa - Kędzierzyn: 4 tory główne oraz dwa tory boczne, umożliwiające dojazd m.in do rampy ładunkowej. Dla obsługi podróżnych służą dwa niskie, jednokrawędziowe perony. Zachowały się również fragmenty trzeciej krawędzi, która obecnie nie jest jednak używana. Ta grupa torów oznaczona jest jako grupa północna.
- grupa południowa (zachodnia), obsługująca kiedyś ruch pociągów do Sławinowic Nyskich (nieistniejąca linia nr 332): dwa tory główne oraz kilka torów bocznych, które również znajdują się przy infrastrukturze ładunkowej - rampie, placu i magazynie. Dla obsługi podróżnych w tym kierunku służyły dwa jednokrawędziowe perony. Obecnie z tej grupy wyprowadza jeden tor szlakowy do Głuchołaz. Grupa ta jest nieużytkowana.
Grupy torowe łączy tor łącznikowy, umożliwiający przejazd z kierunku Nysy do Głuchołaz. Na torze tym ustawiony jest semafor wyjazdowy. Ruch pociągów na stacji Nowy Świętów prowadzą dwie nastawnie NSw i NSw1 (strażnica przejazdowa) posiadające jeszcze urządzenia mechaniczne. Na stacji jest jeszcze użytkowana sygnalizacja kształtowa ze świetlnymi tarczami ostrzegawczymi.
Stacja wybudowana w 1875 r., otwarta 1 listopada. Stacja na trasie Nysa - Nowy Świętów - Głuchołazy - Krnov. Dopiero 12 czerwca 1876 r. Nowy Świętów stał się stacją węzłową po doprowadzeniu torów od Prudnika. 1 grudnia 1876 r. ukończono budowę Magistrali Podsudeckiej. Pociągi do Sławinowic Nyskich zawieszono już w 1961 roku, a tory fizycznie zlikwidowano w 1987 r. Trasę do Głuchołazów zamknięto dla ruchu pasażerskiego po raz pierwszy w 2004 roku na 3 lata, następnie w 2010 roku na 4 lata. Od grudnia 2014 r. przywrócono 2 pary szynobusów z (Kluczborka -) Opola przez Nysę, Nowy Świętów do Głuchołazów. (moose - informacje głównie za semaforek.kolej.org.pl)

  • /foto/225/225394m.jpg
    1890 - 1920
  • /foto/5189/5189764m.jpg
    1900
  • /foto/153/153054m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10695/10695613m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/5867/5867551m.jpg
    1915 - 1919
  • /foto/10441/10441069m.jpg
    1915 - 1919
  • /foto/4567/4567886m.jpg
    1935 - 1943
  • /foto/6771/6771438m.jpg
    1939
  • /foto/5286/5286865m.jpg
    1940
  • /foto/7219/7219592m.jpg
    1941 - 1943
  • /foto/9243/9243919m.jpg
    1986
  • /foto/9243/9243949m.jpg
    1986
  • /foto/8919/8919674m.jpg
    2001
  • /foto/8919/8919691m.jpg
    2001
  • /foto/8919/8919709m.jpg
    2001
  • /foto/8919/8919714m.jpg
    2001
  • /foto/8919/8919724m.jpg
    2001
  • /foto/3848/3848941m.jpg
    2013
  • /foto/10642/10642926m.jpg
    2023

Aukcje internetowe

Poprzednie: Nowy Świętów Strona Główna Następne: Kapliczka domkowa


maras | 2019-05-26 20:46:15
Otrzymaliśmy mail od naszego użytkownika w sprawie powyższego zdjęcia: "Skład stoi na peronie 3 stacji Nowy Świętów, który obsługiwał pociągi kończące/zaczynające bieg na lokalnej linii do Głuchołaz (i w tą stronę ustawione jest czoło parowca) i to jest na 99,9% skład w relacji Nowy Świętów - Głuchołazy Zdrój. Ponadto nie ma fizycznej możliwości, aby z tej części stacji wyjechać w kierunku Kędzierzyna Koźla, a tym bardziej Nysy, bo uniemożliwia to układ torowy stacji: Przewidziano jedynie możliwość przejazdu składów w relacji Nysa - Głuchołazy za pomocą toru łączącego "państwową" i "prywatną" część stacji i to jest obecnie praktykowane. Przed ryflakami widać także krótką krawędź peronu 4, która obsługiwała ruch pasażerski na linii do Sławniowic. Pod wiatrownicą teigreka widać Eaosy, które stoją w północnej części stacji, predestynowanej do obsługi ruchu na Podsudeckiej (obecnie także relacji Nysa-Głuchołazy). Nie mniej jednak - zdjęcie zacne."
Krzysiek_2 | 2020-09-19 23:28:38 | edytowany: 2020-09-19 23:40:37
Być może szczątki tej lokomotywy dogorywały na tej samej stacji w Nowym Świętowie w maju 2001 r. - zob. . Potwierdzałoby to przytoczoną we wcześniejszym komentarzu sugestię, że to nie pociąg specjalny, tylko "zwykła" lokomotywa obsługująca lokalną linię Nowy Świętów - Głuchołazy.