W latach 1848-1874 pociąg docierający z Brzegu do Nysy miał swój końcowy przystanek w północnej okolicy nyskiego fortu I. Prowadziła do niego dzisiejsza ulica Oświęcimska (zwana dawniej Am Alten Bahnhof). Około 1875 r. zaistniała możliwość doprowadzenia torów do samego miasta, tj. do rzeki Nysy, gdzie w okolicy dzisiejszego wiaduktu nad al. Wojska Polskiego powstał prowizoryczny dworzec. W 1876 r. powstaje most kolejowy na rzece Nysie i możliwość doprowadzenia torów na drugi jej brzeg, gdzie w 1878 r., u końca dzisiejszej ul. Kolejowej (dawniej zwanej Bahnhofstrasse) powstaje dworzec, który funkcjonuje po dziś dzień. Asumptem do powstania dworca w obecnej lokalizacji była budowa wówczas kolejowa Magistrala Podsudecka. Stary dworzec został zniszczony w marcu 1945 r. podczas sowieckich bombardowań artyleryjskich, kiedy to stanął w ogniu. Spłonął dach, a część ścian zawaliła się. Rozszabrowanego po wojnie budynku nie odbudowano w dawnej postaci. Dworzec odbudowano dopiero w 1960 roku i na owe czasy był bardzo nowoczesny w swej bryle. Około 2012 roku elewacja dworca została odświeżona (moose - różne źródła)